The New Normal or More of the Same? Everyday Sexism and the Response of Traditional Media to an Internet Sensation during Lockdown - Transferts Critiques anglophones Access content directly
Journal Articles Revue française de civilisation britannique Year : 2023

The New Normal or More of the Same? Everyday Sexism and the Response of Traditional Media to an Internet Sensation during Lockdown

Nouvelle normalité ou déjà-vu ? Le sexisme au quotidien et la réponse des médias traditionnels à une sensation internet pendant le confinement

Susan Ball

Abstract

This article examines the responses of traditional media to an incident of everyday sexism that occurred in a town council meeting held online during the first lockdown of the Covid-19 pandemic. The incident received a brief period of notoriety consequent on the uploading on to Twitter of a 30-second video of the complete video of the meeting, which went viral during the third lockdown. The context for the incident and the media response is provided by the post-#MeToo era, during which feminist campaigns have persisted in drawing attention to the consequences of normalising everyday acts of sexism, and highlighted the need to tackle the cultural sexism of Western media. The normalisation of male abuse of women by traditional media is illustrated in the article by an examination of the tabloid press during the period of the first lockdown. In terms of practices of governance at the lowest level of representative democracy in England, the incident at the meeting occurred at a time when bullying, intimidation and harassment were a concern of the town council sector. The examination of a sample of traditional media reporting on the short video finds attention having been drawn to the video’s online success, which is mainly attributed to its amusement value. The female victim of abuse is portrayed as an unlikely celebrity, who then uses her media platform to deflect attention away from the realities of sexist bullying in local government. The case study illustrates attention having mainly been drawn to the workings of celebrity culture in the new normal of home working and video meetings, and a continuation of the longer standing normalisation of male abuse of women in some of the coverage by traditional media.
Cet article examine les réactions des médias traditionnels face à un incident de sexisme ordinaire (everyday sexism) qui a eu lieu lors d'une réunion virtuelle d'un conseil municipal pendant le premier confinement de la pandémie de Covid-19. L'incident a connu une brève période de notoriété suite à la publication d'une vidéo de 30 secondes sur Twitter de la réunion qui est devenue virale lors du troisième confinement. Le contexte de cet incident, ainsi que la réponse médiatique, s'inscrivent dans l'ère post-#MeToo, au cours de laquelle les campagnes féministes ont continué à exposer les conséquences de la normalisation des actes sexistes du quotidien, et ont souligné la nécessité d'aborder la culture du sexisme que l'on retrouve dans les médias occidentaux. La normalisation du harcèlement envers les femmes via les médias traditionnels est illustrée dans cet article à partir d'un examen des tabloïds (presse populaire) lors du premier confinement. En ce qui concerne les pratiques de gouvernance au niveau local de la démocratie représentative en Angleterre, l'incident de la réunion du conseil municipal a eu lieu à un moment où le bullying, le harcèlement et l'intimidation étaient des préoccupations des conseils municipaux. L'analyse du reportage des médias traditionnels concernant la courte vidéo démontre que l'attention qu'elle a reçue grâce à son succès sur les réseaux sociaux est principalement attribuée à sa valeur humoristique. La victime est dépeinte comme une célébrité improbable qui va ensuite utiliser sa plateforme médiatique dans le but de détourner l'attention des réalités des abus sexistes pratiqués à l’échelle politique locale. Cette étude de cas démontre que l'attention a été principalement centrée sur les travaux de la 'celebrity culture' dans la nouvelle réalité (the new normal) du télétravail et des réunions virtuelles, et une continuité de la banalisation du harcèlement envers les femmes dans certains reportages des médias traditionnels.
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halshs-04307097 , version 1 (29-11-2023)

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Cite

Susan Ball. The New Normal or More of the Same? Everyday Sexism and the Response of Traditional Media to an Internet Sensation during Lockdown. Revue française de civilisation britannique, 2023, XXVIII (2), ⟨10.4000/rfcb.10873⟩. ⟨halshs-04307097⟩
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