Exploring the Interplay of Intervention Duration, Callers Suicide Risk Levels, and Counselors' Perception of Effectiveness in Text-Based Interventions - HAL UNIV-PARIS8 - open access
Poster De Conférence Année : 2024

Exploring the Interplay of Intervention Duration, Callers Suicide Risk Levels, and Counselors' Perception of Effectiveness in Text-Based Interventions

Exploration de l'interaction entre la durée de l'intervention, les niveaux de risque suicidaire des appelants, et la perception de l'efficacité par les conseillers dans les interventions par message texte

Résumé

Introduction: One of the primary challenges in text-based interventions is the time required to explore and understand the caller's situation. Unlike face-to-face or telephone interactions, where counselors can interpret non-verbal cues and tone of voice, assessing suicide risk via text is challenging. Therefore, longer interventions may provide counselors with the flexibility to properly investigate callers' suicide risk and tailor their approach to each individual's specific needs, potentially leading to more favorable outcomes. Objective: This study investigates the relationships between intervention duration, callers' suicide risk level, and counselors' perceptions of the effectiveness of their interventions at a text-based intervention service. Methods: Analyses were conducted on a sample of 10,603 chat interventions at the Quebec-based intervention service suicide.ca. First, a two-way ANOVA was conducted to explore whether interventions in which counselors successfully completed a suicide risk assessment and those where counselors perceived a positive impact tended to be longer. Subsequently, a two-way ANOVA was performed to investigate whether the duration of interventions and counselors' perception of intervention effectiveness varied based on the level of callers' suicide risk. Results: Analyses showed that interventions with a completed suicide risk assessment by the counselor (p <.001) and those perceived as effective (p <.001) tended to have longer durations. Specifically, interventions with a completed risk assessment had a mean duration of 88 mins, while those without it lasted an average of 61 mins. Similarly, effective interventions were longer than ineffective ones (86 mins compared to 67 mins). Furthermore, intervention duration varied based on the risk level (p<.001): interventions with callers presenting low risk had a mean duration of 85 mins, whereas 93 mins for those with callers presenting high risk. A significant interaction was found (F(1,5636) = 11.30, p < .001), suggesting that the greatest difference in duration between a chat intervention perceived as effective or not occurs when suicidal risk is high. Discussion: The duration of text-based interventions appears to be a significant factor in their quality. Quantitative and qualitative studies should delve deeper into the relationship between intervention duration, counselors' suicide risk assessments, and intervention effectiveness.
Introduction : L'un des principaux défis des interventions par chat est le temps nécessaire pour explorer et comprendre la situation de l'appelant. Contrairement aux interactions en face à face ou par téléphone, où les intervenants peuvent interpréter les indices non verbaux et le ton de la voix, évaluer le risque suicidaire par message chat est complexe. Par conséquent, des interventions plus longues peuvent offrir aux intervenants la flexibilité nécessaire pour évaluer correctement le risque suicidaire des appelants et adapter leur approche aux besoins spécifiques de chaque individu, ce qui pourrait conduire à des résultats plus favorables. Objectif : Cette étude examine les relations entre la durée de l'intervention, le niveau de risque suicidaire des appelants et la perception qu'ont les intervenants de l'efficacité de leurs interventions dans un service d'intervention par message chat. Méthodes : Les analyses ont été menées sur un échantillon de 10 603 interventions par chat issues du service québécois d'intervention suicide.ca. Tout d'abord, une ANOVA à deux facteurs a été réalisée pour déterminer si les interventions dans lesquelles les intervenants avaient réussi à compléter une évaluation du risque suicidaire et celles où les intervenants percevaient un impact positif tendaient à être plus longues. Ensuite, une autre ANOVA à deux facteurs a été réalisée pour examiner si la durée des interventions et la perception de leur efficacité variaient en fonction du niveau de risque suicidaire des appelants. Résultats : Les analyses ont montré que les interventions avec une évaluation du risque suicidaire complétée par l'intervenant (p < .001) et celles perçues comme efficaces (p < .001) avaient tendance à durer plus longtemps. Plus précisément, les interventions avec une évaluation du risque terminée avaient une durée moyenne de 88 minutes, tandis que celles sans évaluation duraient en moyenne 61 minutes. De même, les interventions perçues comme efficaces étaient plus longues que celles jugées inefficaces (86 minutes contre 67 minutes). En outre, la durée des interventions variait en fonction du niveau de risque (p < .001) : les interventions avec des appelants présentant un risque faible duraient en moyenne 85 minutes, contre 93 minutes pour ceux avec un risque élevé. Une interaction significative a été trouvée (F(1,5636) = 11.30, p < .001), suggérant que la plus grande différence de durée entre une intervention perçue comme efficace ou non se produisait lorsque le risque suicidaire était élevé. Discussion : La durée des interventions par message chat semble être un facteur significatif de leur qualité. Des études quantitatives et qualitatives devraient approfondir la relation entre la durée de l'intervention, les évaluations du risque suicidaire par les intervenants, et l'efficacité des interventions.
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Origine Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-04701888 , version 1 (18-09-2024)

Identifiants

  • HAL Id : hal-04701888 , version 1

Citer

Louis-Philippe Côté, Geoffrey Gauvin. Exploring the Interplay of Intervention Duration, Callers Suicide Risk Levels, and Counselors' Perception of Effectiveness in Text-Based Interventions. 20th European Symposium On Suicide And Suicidal Behaviour, Aug 2024, Roma, Italy. ⟨hal-04701888⟩
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